Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

Hoi,

Even een paar vraagjes aan de mechanici die onze mailing list rijk is.

> Wat betreft die 12v naaf: die dingen slurpen energie en gooien een groot
> deel van je
> trapvermogen weg.

Aan welke hoeveelheden moet ik bij "een groot deel" denken? Meer dan 20%
zal het niet zijn, toch? Natuurlijk ben ik met je eens dat het zonde is,
maar ik kan me voorstellen dat in sommige omstandigheden een
versnellingsnaaf de voorkeur verdient.

Ander vraagje: waarom zijn naven minder efficient? Ik geloof dat de
tandwieloverbrenging de schuldige is. Komt dat doordat de tanden altijd een
beetje over elkaar heen schuiven? En wat gebeurt er als je een
versnellingsnaaf in de 1:1-stand zet; heb je dan wel (bijna) 100%
efficientie?

Groeten
Alte