Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

Danny schreef:

> terugtraprem en ik kan je zeggen dat dit prima gaat. Maarrr...Op een korte
> wielbasisfiets als de Zephyr kan je natuurlijk berehard. Naar mijn idee heb je daarom
> niet genoeg aan een terugtraprem. Ik zou denk ik kiezen voor trommelremmen. Wat ook veel
> voorkomt is een cantileverrem achter en een hydraulische rem voor.
> Wat betreft die 12v naaf: die dingen slurpen energie en gooien een groot deel van je
> trapvermogen weg. Derailleurversnellingen zijn veel efficienter en lichter. Alleen iets
> meer onderhoud, maar liever dat dan energieverspilling.

Het septembernummer van het blad FIETS had een artikel gewijd aan de SACHS
12 versnellingsnaaf in vergelijking met de Shimano Nexus 5 of 7 naaf en een
Shimano XT 3x8=24 derailleurversnellingsoverbrenging (leuk scrabblewoord).
De conclusie was dat de Sachs naaf een enorm goed rendement had. Ongeveer
gelijk aan de derailleurversnelling. Allebei beter dan 90 %, terwijl de
Shimano naaf in de slechtste versnelling slechts 78% van de kostbare
trapenergie aan je wiel overdraagt.
Enige nadeel van de sachs naaf is dat die nu nog meer dan 3 kg weegt, maar
ze zeggen dat er volgend jaar een model onder de 3 kg uitkomt. Ter vergelijking:
de Shimano naaf weegt 1,5 kg en een complete derailleuroverbrenging weegt
1,2 kg.
Als je niet houdt van onderhoud aan derailleur en ketting, dan is zo'n
naaf met zo'n hoog rendement denk ik een prima alternatief.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven