Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

> Hoi,
>
> Even een paar vraagjes aan de mechanici die onze mailing list rijk is.

> Aan welke hoeveelheden moet ik bij "een groot deel" denken? Meer dan 20%
> zal het niet zijn, toch? Natuurlijk ben ik met je eens dat het zonde is,
> maar ik kan me voorstellen dat in sommige omstandigheden een
> versnellingsnaaf de voorkeur verdient.

Zie mijn posting die ik net de deur uitdeed voordat ik deze kreeg.

> Ander vraagje: waarom zijn naven minder efficient? Ik geloof dat de
> tandwieloverbrenging de schuldige is. Komt dat doordat de tanden altijd een
> beetje over elkaar heen schuiven? En wat gebeurt er als je een
> versnellingsnaaf in de 1:1-stand zet; heb je dan wel (bijna) 100%
> efficientie?

Een naaf is inderdaad het efficientst in de 'direct drive' 1:1 dus.
Daarom is het ook zo verwonderlijk dat de shimano nexus naven geen
direct drive hebben.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven