Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

Ludger schreef:

> Ken uzelve!

[knip]

> PS en hetzelfde beweert eem of andere fietsenmaker s.s. hier over zijn
> cardanaandrijving.....

Maar hoe zit het met de versnellingen bij die cardanaandrijving? De cardan
kan inderdaad de ketting vervangen, maar dan zal die toch nog gecombineerd
moeten worden met een naafversnelling. En ik denk dat het geheel dan alleen
maar nog zwaarder wordt.

Wat betreft dat gewicht: De overbrengingen van de Sachs 12 V naaf bieden
ongeveer hetzelfde bereik als de versnellingen op een ATB, maar ik denk
dat er geen enkele ATB'er graag een naaf van 3 kg op zijn fiets monteert.
Voor ligfietsers die niet buiten ons vlakke landje (zonder Limburg) komen
lijkt het me niet zo'n probleem.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven