Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

> Ja, die heb ik (uiteraard) gelezen. 90% valt mij nog best mee. Ik zal eens
> kijken of mijn locale Appie ook het tijdschrift FIETS verkoopt. Het klinkt
> alsof die jongens niet bang zijn om eens een keer een technisch feitje te
> noemen, of is het toch weer zo'n Nederlands tijdschrift waarbij de redactie
> doodsbenauwd is dat een van hun verhalen een enkele lezer boven de pet zal
> gaan?

Ze durven wel degelijk de dingen bij de naam te noemen, al maken ze wel
eens een foutje...(maar daarover een andere keer meer).

> En daarbij hoort zeker het getal van 90%? En een (goede en gesmeerde)
> derailleur biedt hoeveel?

Ik heb de grafiekjes niet bij de hand, maar dacht dat ze zo tussen de
90 en 95 % lagen. De direct-drive heeft het hoogste rendement, dus 95 %.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven