Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

>[knip]

>Maar hoe zit het met de versnellingen bij die cardanaandrijving? De cardan
>kan inderdaad de ketting vervangen, maar dan zal die toch nog gecombineerd
>moeten worden met een naafversnelling. En ik denk dat het geheel dan alleen
>maar nog zwaarder wordt.

Dat van die geenderailleurmaarnaafversnelling klopt, en het gewicht heb ik
wijselijk niet genoemd. Zie voor meer info BCQ*.* Fendt heette de
cardanas-gelovige fietsenbouwer geloof ik. Hij monteert bovendien zijn
wielen eenzijdig en gebruikt geen gewone draadspaken maar 'gegoten' (?
geperst? meerdere dikke spaken (balken beter gezegd) ipv 12 tot 48 mooi
dunne draadjes: dat zag je vroeger wel op van die stoere BMX fietsies), dus
over het gewicht hoeven we het geloof ik bij hem toch niet te hebben.

Groeten
Ludger

Ludger Offerhaus, Berlijn
GeoForschungsZentrum Potsdam, Department 3.2
Telegrafenberg A 51, 14473 Potsdam, GERMANY
Tel: +49 (0)331 288 1324/1387