Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

Peter D'hooghe wrote:

> [...]
>
> Is er nog leven op de lijst?  Ik ontvang al een vijf- zestal dagen geen
> nlhpv-mail meer...
>
> Vraagje:
> Ik heb een frame gekocht bij Danny -Zephyr- Siepman (ziet er keurig uit
> trouwens) en heb dus nog alle keuze bij de verdere afwerking.  Nu heb ik op
> de Koch-Kleberg homepage een 12-versnellingsnaaf van Sachs gezien.  Heeft
> iemand daar ligfietservaring mee?  Hoeveel kost ie.  Ingebouwd is een
> terugtraprem (is echter ook verkrijgbaar zonder), maar nu vraag ik me af
> hoe zo'n terugtraprem zich gedraagt op een ligfiets met die toch wel erg

Mijn ligvouwfiets is klaar!! Maar dat terzijde. Deze fiets heeft echter wel een
terugtraprem en ik kan je zeggen dat dit prima gaat. Maarrr...Op een korte
wielbasisfiets als de Zephyr kan je natuurlijk berehard. Naar mijn idee heb je daarom
niet genoeg aan een terugtraprem. Ik zou denk ik kiezen voor trommelremmen. Wat ook veel
voorkomt is een cantileverrem achter en een hydraulische rem voor.
Wat betreft die 12v naaf: die dingen slurpen energie en gooien een groot deel van je
trapvermogen weg. Derailleurversnellingen zijn veel efficienter en lichter. Alleen iets
meer onderhoud, maar liever dat dan energieverspilling.

> M.i. geeft dit geen probleem als die ketting netjes
> opgespannen ligt, maar wanneer die ketting een beetje doorhangt onderaan,
> moet je eerst de ketting opspannen vooraleer je enige remwerking merkt?
> Heb ik het juist?

Dat is inderdaad wel zo, maar als je ketting (net als op een gewone fiets) ietsje slap
hangt zal het remmen best gaan. Op mijn vouwligfiets (ligvouwfiets) gaat het remmen
goed, maar daarmee heb ik nog niet al te hard gereden. Overigens komt er gewoon een
goede afmontage (met trommelremmen) aan te hangen.
T.z.t. komen er plaatjes van op mijn homepage.

Groets

Danny.