Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

Alte de Boer wrote:

> Hoi,
>
> Even een paar vraagjes aan de mechanici die onze mailing list rijk is.

> Aan welke hoeveelheden moet ik bij "een groot deel" denken? Meer dan 20%
> zal het niet zijn, toch?

Al was het 5 procent, dan zou ik het nog een groot deel noemen.

> Natuurlijk ben ik met je eens dat het zonde is,
> maar ik kan me voorstellen dat in sommige omstandigheden een
> versnellingsnaaf de voorkeur verdient.
>
> Ander vraagje: waarom zijn naven minder efficient? Ik geloof dat de
> tandwieloverbrenging de schuldige is. Komt dat doordat de tanden altijd een
> beetje over elkaar heen schuiven? En wat gebeurt er als je een
> versnellingsnaaf in de 1:1-stand zet; heb je dan wel (bijna) 100%
> efficientie?

Inderdaad, de mate van verlies hangt af van welke versnelling je gebruikt. In de laatste
fietskoopgids stonden wat grafiekjes, waar dat uit bleek. Tja, al die tandwielen die
over elkaar lopen zorgen nou eenmaal voor een hoop verlies. Zonde, zonde.

Groets,

Danny, de naafversnellingminachter, Siepman