Re: Plaatjes...

> From:           karel duran <duran at klm.nl>
> To:             nlhpv <nlhpv at ford.il.fontys.nl>
> Date sent:      Wed, 22 Oct 1997 08:13:52 +0100

> Chris, dat zijn schitterende foto's.
> Heb je ook een geschreven impressie over het verschil tussen de beide
> alleweders?
Bij deze :)

> Bij voorbeeld of het meest opmerkelijke verschil, de deuk in de flevo, echt
> effectief is?
De 'deuk' in de Flevo zorgt voor een beter zicht op de weg voor je. Ik heb
ook de indruk dat de deuk voor een sterkere motorkap zorgt. De Verhees had
een (echt) deukje bovenin bij de rand wat er niet meer uit te drukken was.
De Flevo heeft een versterkte rand (bij de knieen) wat wellicht bedoeld is
om indeuken te voorkomen.

De remmen van de Verhees waren echt even wennen. Je remt door het stuur
naar voren te drukken. Een elastiek zorgt ervoor dat het stuur naar voren
gehouden kan worden zodat je de kar op de parkeerrem kan zetten. Flevo
heeft daar een andere konstruktie voor die zorgt dat de knijprem d.m.v.
een klein palletje ingeknepen blijft. Persoonlijk vind ik dat de Flevo
oplossing er professioneler uitziet. Het netto effect is natuurlijk
hetzelfde.

De verlichting van de Flevo zit voorin de neus. De verlichting van de
Verhees bestaat uit een opklapbare lamp boven op de motorkap. Wil je
onderweg de verlichting inschakelen dan zal je moeten stoppen lijkt mij om
de lamp omhoog te klappen, maar wellicht kan je dit met enige ervaring ook
van binnenuit de kar doen. Bij de Flevo doe je gewoon de lamp aan...

Het achterwiel van de Verhees is groter dan die van de Flevo. Het effect
hiervan is dat de bagageruimte boven het wiel van de Verhees kleiner is.
Wat ik trouwens bij beide fietsen mis is een afsluitbare bagageruimte,
maar dit is misschien heel eenvoudig zelf te maken(?)

De Verhees wordt net als de Flevo zowel als bouwpakket geleverd dan wel
volledig afgebouwd. Als bouwpakket is de Verhees ongeveer Fl. 600
goedkoper dan de Flevo.

Ik heb de indruk dat de Verhees lichter rijdt. Ik kon er sneller mee
optrekken dan de Flevo. Ik heb helaas geen idee waar dat aan ligt.

Oordeel zelf bij Twigt op een Open Dag :)

Groeten, Chris.
Chris Teuben, Rekencentrum Rijksuniversiteit Groningen