Re: Bevestigingsplaats remmen.

>En is de kans dat mijn rembevestigingspunten afbreken dan juist niet groter
>omdat de bevestiging op trek belast wordt in plaats van op druk.

In theorie ja, maar ook dta gebuert niet zo vaak en ik heb liever dat ze
afbreken en (hopelijk) wegspringen dan dat ze vastslaan

En wb Marcel's reactie:
(Maar dat gevaar bestaat bij het achterwiel netzogoed, en toch worden
alle velgremmen aldaar *achter* de staande achtervork gemonteerd.
Daar staat tegenover dat de krachten die optreden bij remmen op het
voorwiel veel groter zijn. Misschien is het wel zo, dat plaatsing
*voor* de (voor)vork een betere verdeling van de spanningen in de
voortrein oplevert? Ik ben erg slecht in koppels, maar zo op het
eerste gezicht levert remmen met velgremmen voor de vork een naar
voren gericht kracht op de onderkant van het balhoofd, terwijl remmen
(vertragen) op zich daar juist een naar achteren gerichte kracht oplevert.

Marcel.)

Ludger weer: Achterremmen (en -vorken) krijgen so wie so minder te
verduren, dus mijn principiele punt blijft volgens mij staan.
Jouw eerste gezicht klopt volgens mij in deze niet. In beide gevallen heeft
de fiets snelheid en wordt het balhoofd naar voren geduwd terwijl de vork
dankzij de rem 'vast wordt gehouden' (achterwaartse kracht tov rijrichting)
en dat geeft volgens mij eenzelfde effect bij het balhoofd. Stel je voor
dat je naar een remmende fiets kijkt, terwijl iemand de voorvelgrem afdekt
zodat je niet ziet waar die zit, vor of achter de vork. Volgens mij kun je
dat aan de framebalsting (zeg: verbuiging) niet zien.

Groeten
Ludger

Ludger Offerhaus, Berlijn
GeoForschungsZentrum Potsdam, Department 3.2
Telegrafenberg A 51, 14473 Potsdam, GERMANY
Tel: +49 (0)331 288 1324/1387