Re: 12-versnellingsnaaf van Sachs

>Ik begreep dat het om 5% vermogensverlies ging, m.a.w. als je 100W
>vermogen levert blijft er aan de naaf slechts 95W van over.

Precies, dus het is een ****aandrijftreinverlies**** van 5%, en aangezien
bij 35km/h de luchtweerstand veel groter is dan de wrijvingsweerstand in de
aandriijving...

>Voor de getalletjesfreaks: ik ging er van uit dat de rijweerstand
>bij 35kmph voor het overgrote deel bepaald werd door de luchtweerstand
>(die kubisch (ja toch? (*)) afhankelijk is van de snelheid).
>
>Marcel.
>
>(*) Soms lees je "kwadratisch", met als argument dat de luchtweerstand
>bepaald wordt door je oppervlak. Dat lijkt mij onzin, omdat het
>oppervlak dat de lucht doorklieft niet varieert met de snelheid...

Ergo? Dat kwadratische wordt niet bepaald door het 'frontaal
oppervlak'.deel van de luchtweerstand (A uit 'Cw maal A'), maar door de
vorm-factor, die bepaald wat voor luchtwervelingen en luchtstroming
ontstaan... Toch?!

>Als je 2x zo snel rijdt, verplaatst je in principe 2x zoveel kubieke
>meters lucht. Kennelijk (ja toch?) kost dat 8x zoveel energie.

Ludger Offerhaus, Berlijn
GeoForschungsZentrum Potsdam, Department 3.2
Telegrafenberg A 51, 14473 Potsdam, GERMANY
Tel: +49 (0)331 288 1324/1387