Re: Bevestigingsplaats remmen.

Op mijn klassieke racefiets zijn de remmen zo bevestigd dat ze niet in
de knel komen bij sturen of trappen, en dat de hoek waaronder de blokjes
zitten zo dicht mogelijk bij 90 graden uitkomt. Voor wie een gefundeerde
duik in de geschiedenis wil nemen is genoemd rijwiel op afspraak te
bezichtigen.

Bij ligfietsen gelden andere omstandigheden (ruimtegebrek bij de
voorvork, veel ruimte bij de achtervork), dus de plaatsing van remmen
kan anders uitkomen. Overigens: ik moet nog ergens een plaatje hebben
van Bernard Hinault op of met een fiets waar de rem achter de voorvork
was gemonteerd, omdat toen de beperking van de luchtweerstand erg in de
mode was. De tijd van platte bidons en 20-millimeterbandjes, ach ja.....