Licht

NB
deze mededeling ligt niet... Maar betreft wel een mensaangedreven
fietsonderdeel.

Hallo!
Ik produceer mijn eigen elektriciteit op de fiets, met een Dynamo. ALS die
werkt. Ik wilde gisteren mijn licht aanzetten, dat werkte niet, want de
dynamo (AXA IQ) bleek in twee stukken uit elkaar te zijn gevallen. Met enig
geduld en wat tape hangt hij nu weer, maar de constructie is duidelijk
primitief en slecht (af fabriek, dat van mij is een redelijk goede
improvisatie). In dit geval een slecht klemmende helft van de behuizing,
waardoor het geheel uit elkaar valt en daarbij komt een naar (slechte)
Dynamotraditie primitieve klemming van draadjes, geen goede aansluiting
voor het stroomretourdraadje etc. Jullie kennen het wel.

VRAAG: Is er een band/velg (niet naaf) dynamo op de markt met fatsoenlijke
aansluitingen (elektrisch (stekkertjes of goede soldeermogelijkheid) en
mechanisch), van behoorlijke kwaliteit en houdbaarheid? Dus schok-, nat
zout-, vuil en waterbestendig....

Onmogelijk zijn mijn eisen niet, ik ken genoeg 'professionele' elektrische
apparatuur om te weten dat de aangeboden dynamo's niet het beste zijn wat
er gemaakt **kan** worden op dit gebied. Maar doet iemand het dan ook?

BVD
met soms donkere groet,
Ludger