Delen in de vreugde...

Goed nieuws moet je kunnen delen: gedeelde smart is halve smart, gedeelde
vreugde is dubbele vreugde.

Enige tijd geleden nam ik het besluit om van de rammelende en slepende
rollerbrake af te stappen en magura's te monteren. Na een proefperiode
van een drietal weken bleek dat de maguras redelijk goed hun werk deden,
en er ook op bleven hangen - als je maar 1 (een) rem hebt is dat een
redelijke eis.
Maar de tijd ontbrak om de rollerbrake eraf te zwieren.
Tot gisteren. Ik haalde met moeite 25 km/u. Straffe wind, weinig
geslapen, dat leek me een goede verklaring. Vandaag net hetzelfde. Ik kon
een rechtopfietser nauwelijls voorbij. Hmmm. Misschien die rollerbrake
eens smeren? Ik gaf een stevige draai aan het wiel: na een halve
omwenteling was het gedaan met draaien!

Beste luisteraars, jullie kunnen begrijpen het besluit snel genomen was.
Wat een hemelsbreed verschil. Alhoewel de meting niet geheel
wetenschappelijk werd uitgevoerd bleek na een proefritje van 5km dat m'n
gemiddelde een drietal km/u hoger lag*. Een goeie 10%. Het belangrijkste
is echter dat de flevobike nu quasi geruisloos over het asfalt zoeft.
Zalig!

Voila, dat was het. Merci voor de bandbreedte.
Peter.

* Een normaal woon/werk gemiddelde was 22 a 23 km/u. De laatste dagen
daalde dit door de slepende rollerbrake tot 20 a 21. Waarschijnlijk
hebben de hevige regens en modder van de laatste weken de smering van de
rollerbrake serieus weggespoeld.

PS: Rollerbrake te koop.
PPS: Waarom zetten ze bij Flevobike die dingen erop?