Re: superfietspad

Erik Smits wrote,

> Op pag. 10 stond het bericht van Danny over een studie die gedaan is naar
> de haalbaarheid van een vierbaanshogesnelheidspad tussen Leiden en Den
> Haag. Hij vraagt om een positieve reactie te sturen aan de initiatiefnemer,
> een lid van gedeputeerde staten van Zuid-Holland. Zou je het adres naar me
> willen posten Danny, en weet je of het rapport beschikbaar is.

Stuur je visies, aanbevelingen en aanmoedigingen op naar:

gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
t.a.v. afd. Verkeers en Vervoerbeleid,
postbus  90602,
2509 LP Denhaag.

Ter plekke komt het bij iemand terecht die belast is met alle fietskwesties in Zuid
Holland.

> Maar: zo'n snelweg bestaat er al. Van de watertoren bij Leiderdorp langs de
> Vliet naar Leidschendam, Voorburg, en dan naar Den Haag. Ik rijd het
> traject tot Voorburg elke dag voor mijn woon-werkverkeer, overigens in alle
> seizoenen. Het grootste deel, 11 van de 16 kilometer kent geen stoplichten
> en er komen slechts 3 wegen op uit. Ook is dit voor het merendeel fietspad,
> en voor het overige is er weinig autoverkeer. Bovendien is het zeer
> landelijk, een unicum midden in de Randstad.

Die route ken ik. Heb ik ook veel gefietst. Hogesnelheidsfietspaden zouden echter veel
meer een gestructureerd netwerk moeten gaan vormen en berekend zijn op een sterke groei
van het verkeersaanbod.

> Ik moet wel toegeven dat een nieuw pad aan de westkant van de treinlijn
> Leiden-Den Haag idealer zou zijn, zeker voor degenen die in het centrum van
> Den Haag moeten zijn.

En juist Den Haag speelt in dat hele onderzoek een belangrijke rol. Den Haag is een ramp
voor fietsers en de wegen erheen zijn ook nog lang niet fietsvriendelijk. Forenzen
per fiets vanaf Wassenaar, Leiden, etc, is nog altijd een weinig aantrekkelijk idee.
Intussen slibben de snelwegen alleen maar verder dicht.

En al leggen ze niet onmiddellijk een HSF aan, met al die brieven creeer je wel een
voedingsbodem waarop plannen steeds gemakkelijker acceptatie vinden. Fietsers zouden wat
dat betreft eens wat meer in de pen moeten klimmen, voordat ze straks helemaal een
vergeten minderheid zijn. En soms heb je meteen resultaat: ik schreef pas een brief naar
de beheerders van de Kennemerduinen. Over het waardeloze fietspad dat erdoor heen loopt.
Vlot kreeg ik een brief terug dat alle slechte stukken zullen worden aangepakt.

Groets,

Danny Siepman.