De eerste echte kilometers...

Hallo allemaal,

Ik wil jullie even op de hoogte brengen van mijn eerste kilometers die
ik dit weekend op mijn zelfgebouwde ligfiets op de openbare weg heb
afgelegd.
(het betreft een zelfbouw-flevo-racer-look-a-like, http://www.dse.nl/~niels)
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik het veerrubber van de achtervering
gemonteerd en heb ik een setje V-brakes op het achterwiel gemonteerd.
Een rem op het voorwiel komt eraan, maar daar moeten nog nokken voor gelast
worden. Ik had zonder remmen al wat geoefend op de parkeerplaats, maar nu
er een rem op zit durfde ik ook wel op de openbare weg. En aangezien ik in
het centrum van Eindhoven woon, betekent dat ook meteen vrij druk verkeer.
Alles ging goed, af en toe slinger ik nog wat, maar geen valpartijen of zo.
Zaterdagmiddag ben ik naar de Liggende Hollander in Eindhoven noord gefietst.
Ik heb Frank een rondje laten rijden en hij vond het wel een stabiele fiets.
Bovendien reed hij er beter op dan ik.
Het stuurgedrag is iets anders dan bij de FlevoRacer, maar dat komt omdat
het stuurrubber verder van de stuuras afstaat. En misschien is de naloop ook
wat anders. Hierdoor zijn scherpe bochten wat moeilijker.
Verder ligt mijn stoeltje niet zo plat als bij de FlevoRacer, maar die 45
graden hoek bevalt me wel voor de veiligheid in het verkeer. Om de bocht
kijken viel me wel een beetje tegen.
Ook bleek dat de door mij vast ingestelde trapper-zitje afstand te kort was
voor mijzelf. In de toekomst wil ik dit vervangen door een over de buis
verschuifbaar trapstel. Wat zagen en lassen is geen probleem want de fiets
is nog niet geverfd.
De eerste reacties - behalve een aantal rare blikken - heb ik ook al gehad:
"Wel ja, ga er bij liggen, zou ik zeggen" en "val niet in slaap he".
Zondag heb ik meteen maar even een fietscomputertje gemonteerd om te kijken
hoe hard het nu eigenlijk ging. Ik heb al wel een stuk of 4 versnellingen
ter beschikking (voor nog geen derailleur, achter een 7 speed op 6 kransjes)
maar voel me nog niet ervaren genoeg om harder dan 25 km/h te gaan.
Maar dat komt nog wel.
Al met al een geslaagd project tot nu toe. Binnenkort zal ik weer wat foto's
op mijn homepage plaatsen en ga ik verder met de perfectionering van de fiets.
Ik heb ook al plannen voor een volgende fiets!

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven