dynamo's

> VRAAG: Is er een band/velg (niet naaf) dynamo op de markt met fatsoenlijke
> aansluitingen (elektrisch (stekkertjes of goede soldeermogelijkheid) en
> mechanisch), van behoorlijke kwaliteit en houdbaarheid? Dus schok-, nat
> zout-, vuil en waterbestendig....
Ik ken het probleem en heb nu sinds anderhalf jaar *de* oplossing,
denk ik. Een Sanyo dynamo van ongeveer f75,- (Wim Kok te Utrecht). Het
is een velgdynamo in de vorm van een tonnetje dat in z'n geheel
ronddraait. Het geheel hangt in een metalen ongeveer U-vormige
ophanging. Hij loopt bijzonder licht en geheel geruisloos en geeft
een sloot stroom. Ik heb nu een 6,3 V/3,5 W voorlampje wat hiermee
veeel licht produceert en ook nog heel blijft.
Er is ook een goedkopere versie van ongeveer 45,- in een half
kunststoffen ophanging. Die doet het ook goed, maar hij rammelt nogal
irritant. Geen aanrader.
Ik gebruik verder hele mooie dunne coaxkabel, die je door het frame
kunt trekken als ware het een normale kabel. Het voordeel van die
coax is niet de impedantie dus, maar de mechanische kwaliteit. De
mantel dient als retour leiding, en is met een aangesoldeerd oogje op
de ophanging van de dynamo vastgezet. In de voorlamp heb ik de
connectoren overgeslagen en een ader rechtstreeks op hel lampje
gesoldeerd, de andere via een klemcontact. De precieze uitvoering is
natuurlijk afhankelijk van type koplamp en lampje.

Theo - nooit in het donker naar huis - van Soest

Theo van Soest                         Department of Radiotherapy
                  0                    University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA  Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143 Fax:+31-30-2581226