RE: 12-versnellingsnaaf van Sachs

On Thursday, October 23, 1997 6:31 PM, Siem Weel
[SMTP:sweel at worldonline.nl] wrote:
> Ha Marcel
>
> Op 23 Oct 97, 8:54 uur, schreef Marcel Wijkstra over Re:
> 12-versnellingsnaaf van Sachs:

> Ik weet niet meer waar, maar volgens mij zijn terugtrapremmen vanaf
>
> volgend jaar verboden en moet een fiets bovendien op twee wielen
> geremd zijn?

Ik weet dat alleszins in BelgiŽ een fiets op beide wielen geremd moet
zijn. Toen ik nog op de basisschool zat werden alle fietsen hierop
ook jaarlijks gecontroleerd (en op de werking van lichten en de
speling in de lagers en zo...). Fietsen met een terugtraprem hebben
dan ook altijd nog een knijprem op het voorwiel. Trommelremmen heb ik
pas voor het eerst in Nederland gezien, die begin je in BelgiŽ nu ook
wel te vinden.
Nu is BelgiŽ hier en daar al wat minder vlak dan Nederland, mischien
dat er daarom wat hogere eisen aan de remmen worden gesteld. En dat
zal voor Duitsland ook wel gelden.
Later ging ik in Leuven studeren en daar sprongen de meeste studenten
een stuk minder zorgvuldig met hun fiets om. Als je twee remmen hebt
en een van de kabels breekt, dan heb je nog steeds een "reserve" rem
en is de impuls om snel te repareren niet erg groot. Vlak bij mijn
huis is toen een student onder een trein gekomen omdat zijn enige
werkende rem het op een steile helling begaf.

vr.gr.
Krist