re: gezien worden

- - - - - - - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - - - Wat moet ik
nu met zo'n argument? Ik zei nog dat ze toch ook de
strepen op de weg konden zien, maar dat was niet voldoende.

- - - - - - - - - - - - End of Original Message - - - - - - - - -
Theo,

Mijn theorie is dat mensen in het verkeer loeren op overwinninkjes. Iemand
inhalen, iemand te slim af zijn, iemand te kakken zetten, iemand dwarsbomen,
iemand terechtwijzen, iemand uitschelden, iemand de middelvinger tonen,
iemand op zijn bek slaan, geeft allemaal een gevoel van overwinning. Nuttig
effect in termen van tijdwinst of zo, speelt daarbij geen rol. Ik zie
regelmatig op de snelheidsvertragende wegversmalling voor mijn huis twee
autootjes tegenover elkaar minutenlang stilstaan, omdat geen van beiden wenst
te wijken voor de ander (de een denkt ik heb voorrang, de ander denkt ik was
er het eerst, beiden denken ze: ik wil dit niet verliezen). Zo lopen zij en
de weggebruikers erachter minuten vertraging op die met een simpele actie van
twee seconden (achteruit) voorkomen kan worden. En altijd verliest er toch
wel weer iemand uiteindelijk..

Met een ligfiets lekker overal voorbij sjezen geeft ook zo'n
overwinningsgevoel, maar al die andere weggebruikers wachten op revanche.

Kortom: niet de geringe zichtbaarheid van de ligfietser is het probleem, maar
juist de uitdagende, opvallende zichtbaarheid.

Roel (die met deze schrijftherapie weer maanden vooruit kan).

Roel Bennink, Information Policy, VSNU
Association of Universities in the Netherlands
PO Box 19270     3501 DG  UTRECHT HOLLAND
tel. 030-2 363 834  fax 030-2 333 540  www.vsnu.nl