Nexus naaf afstellen (Oke-Ja)

Beste lijsters,

Mag ik een weer een technisch vraagje stellen: hoe stel je de Nexus
vierversnellingsnaaf af? Ik heb zo'n ding op mijn Oke-Ja, en hij kraakt
(trapt door, hangt blijkbaar tussen twee versnellingen in) nogal eens bij het
schakelen.

Van de handelaar heb ik al de volgende tips gekregen, maar misschien kan
iemand er nog wat aan toevoegen?

"Voor het kraken zijn 2 redenen voor zover mij bekend:
Afstellen van de kabel,  er staat een ik meen rood puntje op het bewegende
deel van de naaf en een rood puntje op een vast deel van de naaf.  Die moeten
precies overeen komen, ik weet alleen niet in welke versnelling maar dat merk
je wel.
Je moet ook kontroleren of de kabel goed vrij loopt.
Verder kan er speling op de naaf zelf zitten, dat merk je als je de fiets
optilt en er speling in het achter wiel zit.
Als dat zo is moet je het acchterwiel eruit nemen, de rem eraf nemen en de
onderliggende moer iets aan draaien tot de speling eruit is." Tot zover de
handelaar.

Roel

Roel Bennink, Information Policy, VSNU
Association of Universities in the Netherlands
PO Box 19270     3501 DG  UTRECHT HOLLAND
tel. 030-2 363 834  fax 030-2 333 540  www.vsnu.nl