Zichtbaarheid,

Over zichtbaarheid valt te twisten, collega's vinden
vaak dat een (kinder)vlaggetje verplicht zou moeten
worden gesteld.
Ik denk dat zelf ik met halogeen koplamp voor en
groot formaat knipperled achter redelijk zichtbaar ben.
Bovendien draag ik een reflecterend geel jack.

Verder ga ik er vanuit dat mocht het tot een botsing
komen de fietser altijd het onderspit delft.
Hoewel er ook regelmatig situaties zijn waarbij men mij
blijkbaar niet gezien heeft komt het omgekeerde ook
voor. Wie herkend de volgende situatie.

Je naderd op een vrijliggend fietspad een ruime kruising
waarbij het kruisende verkeer duidelijk voorrang heeft. Er
naderd tevens een op jou voorrang hebbende auto. Met
iets minder hard trappen kan je zonder veel snelheidsverlies
achter deze auto langs. Helaas men ziet iets wat ze niet
kennen, de auto minderd vaart, jij ook, hij remt nog harder,
jij ook (beleeft en geen  voorrang). Resultaat de auto staat
stil voor de oversteekplaats, en ik neem dan uiteindelijk
om niet geheel tot stilstand te komen toch maar voorrang.
Leg nu maar eens uit dat voorrang krijgen niet altijd even
handig is.

Ruud (flevo-racer rijdend tussen IJmuiden en Amsterdam) Snoek
ruudsnoek at achilles.nl