Re: gezien worden

Een reactie op de belevenissen van Theo van Soest, want zoiets is mij
ook wel eens overkomen.

Over de zichtbaarheid van ligfietsen en ook van gewone fietsen kun je
een lang verhaal houden. In het donker bijvoorbeeld moet het licht
werken, en ga maar door.
Maar als een andere weggebruiker je met opzet klem rijdt is het met je
zichtbaarheid toch wel in orde, zou ik denken (het is de vraag of je zou
zijn klemgereden als je daar op een gewone fiets reed).
Voor het andere: vaak denkt iemand dat hij er nog wel langs kan,
gelukkig gaat dat meestal goed en het voorval is afgelopen.
Soms laat je echter merken dat je het er niet mee eens bent. Dan ga je
een conflict aan en dat wordt in het verkeer al gauw een ruzie.
Redelijke argumenten doen er dan niet meer toe, in een ruzie wint de
partij die de meeste geloofwaardigheid heeft. Het kwetsbare punt van een
ligfiets is dan dat het voor veel mensen een raar ding is, en jij bent -
dus - een zonderling. Dat maakt het zo moeilijk in een conflict met
andere weggebruikers.

Een echte oplossing bestaat er geloof ik niet, zeker niet als je ook nog
schade hebt. Ik rem liever een beetje als ik daarmee een confrontatie
kan vermijden, ook al ben ik daarna een flinke tijd niet te genieten.

Overigens: voor zover ik weet mag een fiets op twee wielen niet breder
zijn dan 75 cm. Op meer wielen of met zijspan moet je binnen de 150 cm
blijven en ook een aanhanger mag niet breder zijn dan dat.
Die reflectors-op-een-armpje-voor-aan-de-bagagedrager heb ik laatst nog
in een winkel gezien, het ziet er niet uit maar misschien helpt het wel.
Veel mensen hebben trouwens hun achterlicht aan de linkerkant van hun
fiets gemonteerd, ik denk om dezelfde reden.
Scherpe voorwerpen mogen nergens aanzitten, niet aan een fiets en niet
aan een auto.