Re: nlhpv-digest V1 #232

> Subject: Wie forenst wat?
>
> Het lijkt me leuk eens te weten wie er in de herfst en/of de winter
> (blijft) forensen al of niet op ligfiets.
>
> Zelf forens ik het tussen Delft en Den Haag (+\- 10 km).
> Van kou heb ik geen last. Alleen als het flink regent ga ik met de
> trein. Zoals de meesten weten is dat zelden.

Ik forens nu al een jaar of 6 tussen Lichtenvoorde en Doetinchem, 23 KM enkele reis.
Tot nu toe altijd nog op een randonneur (bukfiets), merk Cannondale. Vorige week een ligfiets gekocht, M5 Blue
Glide.
In principe fiets ik herst en winter door. Ik heb voor mezelf een paar limieten aan het weer gesteld,
(wat zelden voorkomt.) Ik fiets door tot ca. -10 gr.c. gevoelstemperatuur. Kou alleen is niet erg. -5 gr. C.
en windkracht 5 is wel erg koud. Dit geldt ook voor regen, regen alleen is niet erg maar gecombineerd met
windkracht 7 wordt vervelend. Daarnaast  fiets ik ook niet bij ziekte, b.v. een flinke verkoudheid  heeft bij
mij al snel invloed op de gemiddelde snelheid.
Als winterkleding gebruik ik, fietsbroek, colland (cannondale), bij vorst ook een lange onderbroek (CRAFT).
Verder een transpiratie doorlatend hemd, Brynje-hemd (echt ideaal, zelfs na een zeer intensieve rit ben je
nog kurkdroog) een een fleece-jack met winddichtte voorkant. Bij koud weer geldt: liever meer dunne lagen
dan een of enkele dikken lagen. Goed ademende kleding is belangrijk, je krijgt het pas koud als je huid
nat is !! Voeten blijft een probleem, zelfs goretex sokken zijn na enige tijd onvoldoende, tips ?? Bij regen
gebruik ik een Goretex regenjas.
Ik ga nog niet op mijn ligfiets naar het werk omdat ik thans zowel 's ochtends als 's avonds grotendeels
in het donker fiets en ik heb nog geen goede verichting voor mijn M5, tips ?? Ik fiets over erg donkere en
smalle weggetjes, een goede verlichting is noodzakelijk, zeker omdat auto's die weggetjes als snelweg
gebruiken :-((. Op mijn bukfiets heb ik de accu-set van SMART met dubbele koplamp, is deze op een M5 te
bevestigen ? Als je hem op het stuur monteert komen je knieŽn steeds in de lichtbundel.

Groeten Mark.