Re: Wie heeft nog wel verlichting...

Theo Mol vraagt:
> Welke verlichting heb jij en wat zijn je ervaringen?

Een tip voor de hobbyisten: diverse accuboormachines draaien
op 7.2V accus. Da's prima voor een halogeenkoplamp. Eigenlijk
is 7.2V een beetje te hoog; een standaard lamp vraagt 6V maar
houdt het wel vol bij 7.2 een geeft natuurlijk wel meer licht.
(Mijn AXA dynamo bij 32km/h geeft nog meer spanning!)
Eventueel de spanning verlagen met een paar diodes.
Kwestie van de juiste houder maken.... knutselen dus.
Oplader is geen probleem, want die zit al bij de boormachine.

Brandduur: op de accu staat een een V en een mAh aanduiding.
Vermenigvuldig deze getallen en deel deze door 1000 * het wattage
van de lamp (meestal 2.4). Vermenigvuldig dit met plus minus 60%
want de accu moet niet helemaal leeg worden getrokken.

Ik heb een eigen samengestelde accu pack van 7.2V / 3800 mAh.
(Brandduur dus: ( (7.2 x 3800) / (1000 x 2.4) ) * 60 % = 6.8 uur.
Bevalt goed! Ik heb een wisselschakelaar gemonteerd zodat ik ook
weer naar de dynamo kan overschakelen.

PS: Deze accu's kunnen forse stromen leveren. Zorg voor een
    goede (auto)zekering en goede bedrading/schakelaar.

       O           Henry Kompagnie
      _\\/\-%      Dagelijks 44 km