Re: Wie heeft nog wel verlichting...

Hoi,

Henry Kompagnie schreef:

> Een tip voor de hobbyisten: diverse accuboormachines draaien
> op 7.2V accus.

Slimme tip, want de boormachines zijn meestal uitgerust met snelladers die
precies afgesteld zijn op de bijbehorende accu's. Echter, die accu's zijn
niet goedkoop -- de echte hobbyisten kopen bij een goedkope electronicaboer
voor een fractie van de prijs van een boormachineaccu een stel NiCd's en
hebben op de hobbykamer een lader liggen die alle NiCd's aan kan.

> Brandduur: op de accu staat een een V en een mAh aanduiding.
> Vermenigvuldig deze getallen en deel deze door 1000 * het wattage
> van de lamp (meestal 2.4). Vermenigvuldig dit met plus minus 60%
> want de accu moet niet helemaal leeg worden getrokken.

Maar dit begrijp ik niet. Waarom zou je in vredesnaam een accu niet
helemaal leeg trekken? Met een auto ga je toch ook niet iedere keer
halverwege de tank naar het tankstation? Nee hoor, je kunt je accu gerust
helemaal leeg trekken. Je loopt natuurlijk het risico zonder licht te
zitten halverwege een trip, maar da's een ander argument. Er wordt zelfs
uitgebreid beweerd dat je een NiCd voor het opladen juist altijd helemaal
leeg moet trekken, maar volgens de laatste stand van zaken die ik gelezen
heb is dat niet nodig: het doet meer kwaad dan het goed doet. Ongeveer eens
op de tien keer de accu helemaal (maar niet verder) ontladen is wel goed,
om allerlei obscure electrochemische redenen.

> PS: Deze accu's kunnen forse stromen leveren. Zorg voor een
>     goede (auto)zekering en goede bedrading/schakelaar.

Heel verstandig!

Groeten,
Alte