Re: zelfbouwen ligfiets voorvork

Pytrik Heideman schreef:
>de voorvrk wil ik geveerd maken, echter 20" afgeveerde mountain-bike
>voorvorken zijn er niet zo veel en bovendien erg duur

Een tijdje terug zag ik bij Toys 'R' Us (R'dam Zuidplein) een volgeveerde
kinderATB voor iets van f400,-. Goedkope geveerde 20" vorken bestaan
dus wel! Gisteren vroeg ik er en passant naar bij de fietsenboer (ik kwam
voor een stel spaken-12 -- die dingen lijken wel niet te krijgen!) en
die had het over een vork van Raleigh voor f150,-. Valt nog wel mee dus.

Wat ik zelf gedaan heb, is een eenvoudige 26" vork ingekort. Dat was
een (kromme) tweedehands vork (f20,-), een 'JSF 657'; op Cycle Vision"97
zag ik ze nog liggen voor f75,-
Wat ik heb ingekort zijn de binnenste veerpoten (de vorkscheden die
aan de vorkkroon vastzitten). De vork is heel simpel (stalen veren),
en de vorkscheden zijn gewoon rechte buizen. Er kon zo'n 8cm vanaf zonder
dat de veerweg beperkt werd. Alleen maar een ijzerzaag nodig...
N.B. Inkorten van de buitenste veerpoten (waar de patten aan zitten) kan
natuurlijk ook, maar dan moet je wel nieuwe patten aanlassen.
P.S. Pas wel op met het kopen van een willekeurige vork, de meeste
geveerde vorken zijn voor dikke balhoofden (1 1/4" i.p.v. 1")

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371