Re: zelfbouwen ligfiets voorvork

Hoi,

Marcel schreef:

> Een tijdje terug zag ik bij Toys 'R' Us (R'dam Zuidplein) een volgeveerde
> kinderATB voor iets van f400,-. Goedkope geveerde 20" vorken bestaan
> dus wel! Gisteren vroeg ik er en passant naar bij de fietsenboer (ik kwam
> voor een stel spaken-12 -- die dingen lijken wel niet te krijgen!) en
> die had het over een vork van Raleigh voor f150,-. Valt nog wel mee dus.

Hm, zou je dat wel doen ? Een kinder-ATB voorvork is bedoeld voor
15 km/u en kinderen van ca 40-50 kg. Ligfietsen hebben vorken nodig
voor snelheden tot 40 km/u en ongeveer het dubbele gewicht (met of zonder bagage:-).
De krachten zijn dus wel wat groter; e.e.a. hangt natuurlijk
ook af van de veerkarakteristiek. Bij lineaire veerkarakteristiek
heb je een grotere veerweg nodig, en die heb je niet, bij een
niet-lineaire veerkarakteristiek ondervind de vork veel grotere
krachten. Volgens mij zijn de krachten bij hobbels en drempels in
het laatste geval een forse factor groter (de snelheid in het kwadraat
en het gewicht spelen beide mee).

Groet,
Arnold.