Re: zelfbouwen ligfiets voorvork

Arnold schreef:
>Hm, zou je dat wel doen ? Een kinder-ATB voorvork is bedoeld voor
>15 km/u en kinderen van ca 40-50 kg.

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar daar staat mijns inziens
tegenover dat ATBs en BMXen in eerste instantie bedoeld zijn voor het
"zwaardere werk". Ik ga er van uit dat de klappen die een vork te verduren
krijgt in het terrein zwaarder zijn dan die op de verharde weg (alhoewel,
Amsterdamse fietspaden...). Bovendien wordt er op kinderfietsen doorgaans
niet bepaald op gewicht bezuinigd.

>Ligfietsen hebben vorken nodig
>voor snelheden tot 40 km/u en ongeveer het dubbele gewicht (met of zonder
bagage:-).

Meer dan het dubbele gewicht zelfs, gezien de gewichtsverdeling op een SWB.

>De krachten zijn dus wel wat groter; e.e.a. hangt natuurlijk
>ook af van de veerkarakteristiek. Bij lineaire veerkarakteristiek
>heb je een grotere veerweg nodig, en die heb je niet, bij een
>niet-lineaire veerkarakteristiek ondervind de vork veel grotere
>krachten. Volgens mij zijn de krachten bij hobbels en drempels in
>het laatste geval een forse factor groter (de snelheid in het kwadraat
>en het gewicht spelen beide mee).

Is het niet zo dat een geveerde voorvork uiteindelijk kleinere krachten
te verwerken krijgt op het balhoofd dan een ongeveerde?

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371