Re: geveerde voorvork,was Re: zelfbouwen ligfiets voorvork

Marcel (nog nooit gebrommerd) reageerde:

> Hoe ziet zo'n voorvork eruit en wat weegt zo'n ding? En: hoe wil je er
> een balhoofdsbuis aan hangen (of zit
> die er al aan)? Vergeet niet dat de vorkkroon het zwaarst belast
> wordt, dus zelf er een buisje aan lassn lijkt me link.

Een vespa-voorvork is een profiel van plaatstaal. Het lijkt op een
gewone voorvork maar dan wat dikker, en op de plaats waar je de as
verwacht zit een schommelarm die wordt geveerd met een metalen veer.
Schommelarm en veer zitten in een breder deel van het profiel. Het
onderste deel van de vork ziet er ongeveer zo uit:
                \  \
                  \  \
                   (__)
Verder is het gewoon een voorvork voor een brommerwiel van 22 of 23 inch
met een dikke band en een trommelrem. Er zit een binnenbalhoofdbuis aan,
meet-en-je-weet of die in een fietsenbalhoofd past. Het zal wel zwaar
zijn...

Op zich vind ik het logisch om naar brommer- of scooteronderdelen te
kijken, want daar wordt bijvoorbeeld al heel lang vering toegepast en er
zijn ook zelfdragende frames van plaatstaal. De vormen zijn ook veel
vrijer. En hoeveel monocoque-fietsen bestaan er? In de praktijk zijn
brommers natuurlijk wel duur en zwaar, maar het kan geen kwaad om te
kijken hoe anderen het doen.

Theo (wel eens - als jeugdzonde - op een Solex naar Rome en Parijs
gereden) Mol