Re: Indoor fietsen

Frank,

> Arnold Niessen vertelde van een indoor-ligfietsen wedstrijd
> in Breda.  Van zoiets had ik nog nooit gehoord.  Mag je ook
> met driewielers deelnemen?

Geen idee; zonder leun-mechanisme is dat toch zinloos.
Ook het gewicht van een driewieler is niet in je voordeel.

> [...]
> je *zeer* goed scherpe bochten kan nemen!  Dit blijkt uit mijn
> eigen ervaring met een zelfbouw projekt gebaseerd op het ontwerp
> van de Varna Sprite.  Je stuurt hem door te leunen en daardoor
> komt je gewicht meer naar binnen dan met een gewone driewieler.
> Het is ongelooflijk hoe je zo'n geval een bocht om kan gooien!
> Nadeel is dat bij te hoge snelheid, circa 20km/u, wordt het
> onstabiel in rechte lijn.  Mijn eigen projekt is om het leunen
> te behouden en het ook stabiel te maken bij alle snelheden...
> Zal het lukken?  Kijk eens naar mijn fotos op:

Leuk, hoewel ik nog niet alles binnen heb op het trage web.
Ik vraag me al langer af hoe je een hellende fiets zou moeten
maken. Ik heb een foto van een elektrisch aangedreven fiets
met twee achterwielen, gemonteerd in een scharnierend
parallellogram. Volgens de bouwer gedraagt die zich als een
gewone fiets. Heeft zo'n fiets dan nog wel stabiliteitsvoordeel
t.o.v. een gewone tweewieler ? Zo'n driewieler heeft net als
een gewone fiets een instabiel evenwicht, hoewel je met
armkracht de fiets overeind kunt houden mits het zwaartepunt
niet buiten de door de wielen omsloten driehoek valt. Deze
benodigde kracht neemt echter snel toe naarmate de `fouthoek'
toeneemt.

Sacha Knoop heeft in het NVHPV-blad gerapporteerd over zijn
`Driewiebel', met dezelfde scharnier-constructie maar dan op de
voorwielen. Hij is erg positief over zijn fiets.

Ik heb verder nog een paar patenten gevonden in de IBM-patenten-database,
maar die moet ik nog doorlezen.

Groet,
Arnold.