Re: Indoor & hellende driewielers

Arnold Niessen antwoordde:

> Geen idee; zonder leun-mechanisme is dat toch zinloos.
> Ook het gewicht van een driewieler is niet in je voordeel.

Nee, maar zo'n parcours is zeker vlak, dus geen versnelling
nodig, en mooi glad, dus geen vering nodig?  En je zou nog
meer gewicht sparen als je specifiek een "indoor" ontwerp
kon maken waar alles minder sterk/zwaar zou zijn.  Bijvoorbeeld,
het Varna Sprite ontwerp heeft niet eens een stuur, en de voor-
wielen hebben geen "kingpins" (wat is dat in 't Nederlands?).

Let op: Ik heb het over een ontwerp waar het stuur-effekt direct
in verhouding staat tot het leunen.  M.a.w. als je in beweging
bent en de fiets laat leunen dan veranderd je richting en meteen
komt er ook een tegenwerkend middenpuntvliedend effekt waardoor
je stabiel blijft.

> Heeft zo'n fiets dan nog wel stabiliteitsvoordeel
> t.o.v. een gewone tweewieler ? Zo'n driewieler heeft net als
> een gewone fiets een instabiel evenwicht, hoewel je met
> armkracht de fiets overeind kunt houden mits het zwaartepunt
> niet buiten de door de wielen omsloten driehoek valt.

Ik geloof wel dat er een stabiliteitsvoordeel bestaat omdat
een driewieler kort en ook laag kan zijn.  Samen met een
leun/hellend ontwerp geeft dit een uiterst veilig *gevoel*
in de bocht.  Of dat ook werklijk zo is, zou je alleen in de
wedstrijd tegen gewone tweewielers kunnen vaststellen.

Natuurlijk zou dit voordeel wegvallen zodra je "outdoors" op
straat komt. Daar heb je een groot probleem met wegen die
een bol oppervlak hebben: Je moet steeds met armkracht je
fiets schuin houden, want als je vertikaal fietst op een
hellend vlak dan ga je niet meer in een rechte lijn!  Ook
in het geval van een bocht die mooi ontworpen is met hellend
vlak: Dat gaat prima voor autos en gewone fietsen, maar
niet als je fiets juist moet leunen (t.o.v het rijvlak) om een
bocht te nemen. Dan moet je extra leunen in zo'n bocht, en
weer eens hang je met armkracht tegen zwaartekracht.  Erg
vermoeiend.

> Ik heb verder nog een paar patenten gevonden in de IBM-patenten-
> database, maar die moet ik nog doorlezen.

Graag zou ik willen horen wat je daar vindt.

Groeten,