Re: Indoor & hellende driewielers

Frank Bokhorst schreef:
>Let op: Ik heb het over een ontwerp waar het stuur-effekt direct
>in verhouding staat tot het leunen.  M.a.w. als je in beweging
>bent en de fiets laat leunen dan veranderd je richting en meteen
>komt er ook een tegenwerkend middenpuntvliedend effekt waardoor
>je stabiel blijft.

Die "middelpuntvliedende kracht" is helaas niet alleen van de
scherpte van de bocht maar ook van je snelheid afhankelijk.
M.a.w. met een leunprincipe dat direct de stuuruitslag bepaalt
zul je in langzaam genomen bochten naar binnen dreigen te vallen,
en bij snel genomen bochten naar buiten neigen. Hoe gedraagt jouw
ontwerp zich in dit verband?

>Natuurlijk zou dit voordeel wegvallen zodra je "outdoors" op
>straat komt. Daar heb je een groot probleem met wegen die
>een bol oppervlak hebben: Je moet steeds met armkracht je
>fiets schuin houden

Ik ken het probleem. Mijn vriendin heeft een Jouta trike
(1v2a, knikbesturing, leunen in de bocht) en dat vind ik een
onding op de openbare weg. Zij heeft er echter nauwelijks hinder
van; wellicht is de beleving ervan toch enigszins persoonlijk?
Wat je op die Jouta nog kunt doen is een beetje scheef tegen de
rugleuning gaan zitten. Het zwaartepunt wordt daardoor net genoeg
verplaatst om tegen de bolling van de weg in te gaan.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371