Re: hellende trike

Frank Bokhorst schreef:
>Ja, dat is een probleem waarmee ik zit.  Soms, op hogere snelheid
>ga ik "waggelen" als een eend, op een manier dat niet tegen te
>houden is, en ik ben bang om te kiepen.

Wat ik eigenlijk bedoelde: is de leunhoek louter afhankelijk van
de stuuruitslag (en omgekeerd)?

>Ook vond ik dat
>je voordeel hebt bij een sterk 'caster' effekt (hoek van stuuras).

Waarbij de leunhoek relatief groter wordt (en je "evenwicht"
zich bij hogere snelheden voordoet)? Of waarbij de wielen
naar buiten staan (en de spoorbreedte vergroot wordt)?
Over spoorbreedte gesproken: je zou het geheel wellicht stabieler
kunnen krijgen door bij een linkerbocht het rechterwiel naar links
te laten kantelen, zodat het raakvlak met de grond naar rechts
verplaatst ten opzichte van het zwaartepunt. Nadeel: het linkerwiel
komt dan meer rechtop te staan (tenzij je dat ook naar links
laat overhellen!)
Volgens mij hebben ze een jaar of tien geleden ook wel
geexperimenteerd met "active suspension" bij Volvo trucks: vrachtwagens
die in de bocht leunen...

>Hebben niet alle driewielers dit nadeel in zekere mate?

Het schuin op de weg rijden? Nee, de Flevotrike heeft daar geen
last van, maar die rijdt eigenlijk ook meer als een tweewieler.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371