Re: hellende trike

Frank,

> Ja, dat is een probleem waarmee ik zit.  Soms, op hogere snelheid
> ga ik "waggelen" als een eend, op een manier dat niet tegen te
> houden is, en ik ben bang om te kiepen.  Nog niet zeker of het komt
> door te veel buiging in de bouw of juist door het ontwerp zelf.
> Ik ben nu bezig het geheel wat stijver te maken.  Ook vond ik dat
> je voordeel hebt bij een sterk 'caster' effekt (hoek van stuuras).
> In ieder geval is het leuk te experimenteren ...

> Hebben niet alle driewielers dit nadeel in zekere mate?

Als de relatie tussen leunhoek en de stuurhoek niet afhangt
van de snelheid, zal de fiets boven een bepaalde snelheid
omslaan of uit de bocht vliegen, afhankelijk van
(A) het moment nodig om de fiets om te laten slaan
    (product van gewicht en afstand tussen massamiddelpunt en buitenste
     wiel)
(B) het moment dat het buitenste wiel kan produceren voordat het
    zijwaarts begint te slippen
    (product van deze kracht met de hoogte van het massamiddelpunt)

Als (B) > (A), dan slaat de fiets om; als (A) > (B), dan slipt de fiets
opzij weg.  Mijn niet-kantelende Alleweder glijdt zijwaarts weg
op nat klinkerwegdek, maar slaat vermoedelijk om op droog asfalt.

Andere vraag: hoe gedraagt de fiets zich bij het de bocht
in- en uitsturen ? Kost dit kracht (omdat je je eigen gewicht
in hoogte moet varieren, en dus jezelf moet optillen) ?

Groet,
Arnold.