Re: hellende trike

> From:           Arnold Niessen <niessen at ajn.xs4all.nl>
> Subject:        Re: hellende trike

> (A) het moment nodig om de fiets om te laten slaan
>     (product van gewicht en afstand tussen massamiddelpunt en buitenste
>      wiel)
> (B) het moment dat het buitenste wiel kan produceren voordat het
>     zijwaarts begint te slippen
>     (product van deze kracht met de hoogte van het massamiddelpunt)
>
> Als (B) > (A), dan slaat de fiets om; als (A) > (B), dan slipt de fiets
> opzij weg.  Mijn niet-kantelende Alleweder glijdt zijwaarts weg
> [...]
tijdens mijn tweede rit naar Rotterdam, kenterde ik in mijn
pas verworven Alleweder toen ik brug-afwaarts met enige
snelheid (helaas weet ik niet welke, maar in eerste
instantie voelde het niet buitensporig) een vrijwel haakse
bocht probeerde te nemen zonder al te veel te remmen. Ik
ging '(B) > (A)' voordat ik er erg in had.
Je 'vermoedelijk' kan ik dus vanuit de empirie bevestigen.
Ik vroeg Andre inmiddels of het ook met de vering te maken
kon hebben en of die stijver kon worden afgesteld. Hij
antwoordde dat dat niet verstandig was vanwege de te grote
krachten die de carrosserie dan te verwerken zou krijgen
(als ik het goed begrepen heb). Meer moreel gekwetst
door de ervaring en de eerste buts dan fysiek (ik had nog
geen blauwe plek!) fiets ik nu buitengewoon voorzichtig
hoekjes om.

Ben