Re: hellende trike

At 22:16 22/12/97 +0100, you wrote:

>Als de relatie tussen leunhoek en de stuurhoek niet afhangt
>van de snelheid, zal de fiets boven een bepaalde snelheid
>omslaan of uit de bocht vliegen, afhankelijk van
>(A) het moment nodig om de fiets om te laten slaan
>    (product van gewicht en afstand tussen massamiddelpunt en buitenste
>     wiel)
>(B) het moment dat het buitenste wiel kan produceren voordat het
>    zijwaarts begint te slippen
>    (product van deze kracht met de hoogte van het massamiddelpunt)
>
>Als (B) > (A), dan slaat de fiets om; als (A) > (B), dan slipt de fiets
> [...]

Even een vraagje: bij wat voor snelheden (in combinatie met bochten) dreigt
jouw Alleweder om te slaan dan wel zijwaarts weg te slippen?

Theo - die pas een 'Verhees' aan de Elgtest onderwierp - de Gruiter

Theo de Gruiter                      t.j.d.degruiter at student.utwente.nl
Booggang 27                          tel.: 074-2433613
7552 JX  HENGELO (Ov.)   of overdag: (053-489)3285