Re: hellende trike

Marcel Wijkstra:

> Wat ik eigenlijk bedoelde: is de leunhoek louter afhankelijk van
> de stuuruitslag (en omgekeerd)?

Juist.  (Heb je de fotos op mijn web stekje bekeken?)  Het zou
leuk zijn als je de verhouding tussen die twee kon laten afhangen
van de snelheid.  Maar hoe?  Wel is bijna alles verstelbaar,
inclusief de verhouding tussen leun- en stuurhoek, zodat ik met
proefrijden een optimaal ontwerp (hopelijk) zal vinden.

> Waarbij de leunhoek relatief groter wordt (en je "evenwicht"
> zich bij hogere snelheden voordoet)? Of waarbij de wielen
> naar buiten staan (en de spoorbreedte vergroot wordt)?

Ja mijn voorwielen staan naar buiten (dat is 'camber' - geloof
ik), maar ook vindt ik veel caster nodig om het leunen tegen
te gaan. Met 'caster' bedoel ik wat op een gewone fiets de hoek
van het balhoofd bepaald (met stuuras bedoel ik 'kingpin') en
die je naloop geeft (sorry, mijn Nederlands is soms zo gebrekkig).
Deze hoek heeft een complex effekt:  Behalve naloop heb je ook
het feit dat de fiets ietsjes omhoog gaat als je stuurt.
Dus, het gewicht van de fiets zelf heeft een stabilizerend effekt.
Met veel caster kan mijn trike rechtop blijven staan, en zelfs
rechtuit rijden, zonder dat je hem vasthoud.

Verder geeft caster ook ietsjes meer spoorbreedte in de bocht (in
het geval van een 'tadpole' trike) doordat je wielen kantelen (niet
vertikaal staan t.o.v. het rijvlak), zoals je zelf hebt uitgelegd
hier beneden:

> Over spoorbreedte gesproken: je zou het geheel wellicht stabieler
> kunnen krijgen door bij een linkerbocht het rechterwiel naar links
> te laten kantelen, zodat het raakvlak met de grond naar rechts
> verplaatst ten opzichte van het zwaartepunt.

Arnold vroeg:

> Andere vraag: hoe gedraagt de fiets zich bij het de bocht
> in- en uitsturen ? Kost dit kracht (omdat je je eigen gewicht
> in hoogte moet varieren, en dus jezelf moet optillen) ?

Tja, je moet bij een echt scherpe bocht stevig vasthouden, maar
het is niet 'optillen' bij het uitsturen - het is eerder je gewicht
gebruiken.  Gaat nogal eenvoudig.  Hiermee kan je ook wel veel meer
uitvoeren dan op een gewone fiets of trike, denk ik (nog niet boven
zo'n 20k durven rijden, dus ervaring is beperkt). Hangt ook af van
het bovengenoemde 'caster' effekt.  Met veel caster moet je effens
meer duwen om er in te komen en je komt makkelijker eruit.

Het is een radikaal idee, hoor!  Je moest eigenlijk ook een
gordel dragen om je romp in het zitje te houden, en dan ook
wel een 'rollcage' zodat je veilig kan omkiepen.  Daarvoor
ben ik wel bang in dit proefrijden, en eerlijk gezegd heb ik
nog niet veel gedurfd:  Gelukkig kan ik dat ook op het gras
doen, er is hier een groot park met een steile helling die
uitloopt op een breedt vlak.  Ontsettend veel pret, er staan
bomen en rotsen waar je omheen moet, maar na een poosje ook wel
vervelend steeds dat ding weer de berg op te moeten duwen...

Groeten,

Frank Bokhorst
http://bokkie.ligfiets.net
http://www.uct.ac.za/depts/psychology/bok/trike.html