Re: trikes over de kop

Frank,

> Arnold Niessen stelde mooi de twee mogelijkheden: A>B of B>A.
> Als je denkt dat glijden (A>B) makkelijker is te beheren, en
> dat bij alle autos A>B eerder dan B>A het geval is, dan vraag
> ik me af of er mischien iets fout is met het ontwerp van HPV
> trikes waar je behalve in het nat eerder B>A hebt.

Fout ? Je moet gewoon te veel compromissen maken. De verhouding
tussen de hoogte van het zwaartepunt en de spoorbreedte is te
groot.

Het probleem is alleen dat je het zwaartepunt nauwelijks kunt
verlagen zonder een lage racer te krijgen. Dat is in het
verkeer nog lastiger. Een grotere spoorbreedte is niet handig,
met 80cm kun je sommige paaltjes nog maar net passeren.

Het probleem is, zoals iemand opmerkte, inderdaad precies
hetzelfde als bij de baby-Benz. Mercedes was in het begin van
plan het probleem op te lossen met slechtere banden, om
B>A te forceren.
Zullen we dan maar, net als de NS zand voor de wielen strooit,
in de bochten water voor de wielen uitstrooien om B>A te forceren ?

> Een Alleweder kan mischien nog ondersteboven glijden met je hoofd
> terug getrokken.

Ik zou er niet op rekenen dat je je hoofd kunt intrekken. Met SPD
kun je je nog wel naar voren trekken, en met het stuurtje jezelf
naar beneden, maar of zoiets je ook snel genoeg lukt in een
omslaande fiets ?

> Maar wat als er geen stroomlijn is, zoals een
> Greenspeed?  Wat voor bezering kan je opdoen?  Je nek breken?
> Is dat al eens gebeurd?   Moest niet elke trike een 'rollcage'

Op de hpv-lijst is al eens opgemerkt dat er geen bericht
komt van mensen die overlijden, zowel door verkeersongevallen
als door andere oorzaken. Op zo'n vraag krijg je dus weinig
reacties. Van de Alleweder-aanrijdingen die ik gehoord heb:
-2 zijwaarts doorgeschoven
-1 frontale aanrijding, fiets over de kop (maar vanwege de lengte
 is dat niet ernstig, het zwaartepunt `zweeft' dan op 1m30 en
 je stuitert vermoedelijk met neus en staart over de weg.
-1 frontale aanrijding, fiets is gewoon overeind gebleven.

> hebben (waar binnen je beschemd blijft) plus een gordel om je
> erin te houden?

Ik denk er al een tijdje over om ook een hellende trike
te maken. Ik zou hem in elk geval voorzien van gordel en roll-bar.
Het lijkt me overigens dat de vorm van de fiets mede bepaalt
of je doorrolt of doorglijdt. De doorsnede van de Alleweder is
geen cirkel.   Als ik hem (voor onderhoud) op zijn zij leg rolt
hij bijvoorbeeld ook niet door.

Groet,
Arnold.