aarijding op rotonde

Beste lezers,

Afgelopen woensdag (24-12, 17:25 uur) heb ik in Culemborg op een voorrangs-
rotonde een aanrijding gehad met een auto. Ik moest 3/4 rond, en reed
tegelijk met een automobilist die half rond wilde de rotonde op. Toen de
automobilist er
af wilde, zag hij mij blijkbaar letterlijk over het hoofd.

Verkeerstechnisch gezien, had ik alle gelijk van de wereld: op een rotonde
mag je rechts inhalen, en wie op de rotonde blijft gaat rechtdoor, wie er
af wil slaat rechtsaf, en moet dus voorrang verlenen aan al het
"rechtdoorgaande" verkeer. Bovendien vergat de automobilist met zijn
richtingaanwijzer aan te geven dat hij af wilde slaan. (Ik had wel mijn
licht aan).

Mijn Flevobike ligfiets heeft de botsing gelukkig ongeschonden doorstaan,
ik zelf heb er slechts een paar schaafwonden en een gescheurde broek aan
overgehouden. De automobilist reed door, ik heb het nummerbord niet
onthouden. Ik hoop dat een ooggetuige van deze aanrijding de automobilist
aangeeft.

De les die ik hieruit blijkbaar moet leren is, dat ik als ligfietser met
mijn leven speel, als ik op een rotonde van mijn voorrang gebruik maak.

Dit bericht stuur ik naar de maillist van de NVHPV, de ENFB en VVN.
Misschien dat met wat media-aandacht nog eens het juiste gedrag op een
rotonde uitgelegd worden.

Met vriendelijke groet

Matthijs de Vries