Re: nlhpv-digest V1 #155

> [...]
> aanbevolen. Volgens de fietsenhandelaar was hij lekker laag zodat ik nog
> met mijn voeten bij de grond kan (want ik ben maar 1.82 m!!!), snel en
> comfortabel.
>
> Ik mocht even plaatsnemen en ik moet bekennen dat hij lekker zat. Vooral
> dat kleine stuurtje leek mij handig alhoewel dat precies in mijn blikveld
> zat (zie je, toch te klein!).
>
> Als niet-ligfietser bleef ik met een paar vragen achter:
>
> 1. Waarom heeft deze ligfiets twee kleine wielen (20 inch ?). Is dat
> kinderfiets gevoel onterecht en maakt de grootte van het wiel niet zo uit?
Een klein wiel is sterker en heeft bij hoge snelheden --iets-- minder
luchtweerstand.
Een ander groot voordeel van een klein wiel is dat de fiets kompakter
wordt, de vorker korter waardoor lichter en sterker. Het zwaarder lopen
van kleine wielen wat vaak gezegd wordt, is alleen waar op slechte
(hobbelige) wegen met een ongeveerde fiets.
Zodra de fiets vering heeft maakt het niet veel meer uit.

> 2. Klopt het dat de fifty fifty nu is uitgerust met een verstelbaar stuur?
Ja, de 50/50 heeft een stuur dat in hoogte verstelbaar is en en de
lengte (naar je toe van je af) instalbaar is.

> 3. Is geel de enige kleur waarin hij geleverd kan worden?
Nee, we kunnen alle gecoate fietsen in het zwart, wit, rood, geel of
groen/blouw (aqua) leveren.

> 4. Waarom beveelt iemand mij deze fiets aan als een forensfiets? Is zijn
> advies terecht?
Nee, zijn advies in niet onterecht. De 50/50 is een snelle fiets die
ontwordpen is om ook met wedstrijden goed mee te kunnen komen.
Daarnaast is het zo dat een fiets die ook in de stad goed stuurt en
daarnaast de mogelijkheden voor licht, bagagedrager, standaard en
spatborden heeft, ook een goede forens is.

> 5. Als de fifty fifty inderdaad geschikt is voor forensen, waarom wordt
> deze dan zo incompleet geleverd? Er moet nog verlichting op, spatborden en
> een bagagedrager. Een blik op de prijslijst gaf aan dat dit alles nog wel
> eens een dure grap kan worden.
Het is inderdaad zo dat je er nog eens Fl. 270,- bij moet tellen om
licht(fl. 100,-), bagagedrager(fl. 95,-, standaard(fl. 25,-) en
spatborden(fl. 50,-) gemonteerd te krijgen.
Waarom zit er geen licht, spatborden en bagagedrager op een racefiest
terwijl er toch ook genoeg mensen op een racfiets naar hun werk rijden.
Bovendien is het zo dat er op geen van onze fietsen standaard
verlichting zit.

> 6. Praktische vraag: Kan een laptop op een veilige manier vervoerd worden
> op/aan een ligfiets? Ik moet echt dat ding elke dag mee naar huis nemen. Of
> schokt het te veel of is het risico voor vallen veel groter?
Je moet hem even op je bagagedrager kwijt kunnen maar dan kun je hem
goed mee nemen. De 50/50 heeft achter vering en aangezien de
bagagedrager afgeveerd is zal je laptop waarschijnlijk nog nooit zo
comfortabel op een fiets gezeten hebben.

> 7. Nog een praktische vraag: Hoe verzeker je een dergelijke 'ongewone' fiets?
Dit is geen probleem, bij ENRA verzekeringen verzekeren ze al onze
fietsen (behalve de C-Alleweder)

> Ik herinner me vaag dat de verzekeringsvraag wel eens aan bod is gekomen in
> deze nieuwsgroep. Voordat iedereen (zucht) het verhaal nog eens gaat
> oplepelen wil ik ook wel in een archief duiken. Is er een archief van deze
> nieuwsgroep, en hoe kom ik daarin terecht?
Als het goed is op de volgende plaatsen.
 NLHPV archief: http://geomatrix.net/ligfiets/archief/
 Ligfiets Markt: http://geomatrix.net/ligfiets/markt/

Nog even een korte reactie op de reactie van Siem Weel.
> De 50-50 kan je bij de fietsenwinkel ook als Batavus Relaxx kopen.
> Dan zit alles eraan wat nodig is,
Hier vergis je je even, je haalt de 50/50 en de Basic door elkaar.
De Relaxx is als een Basic, de 50/50 is een andere fiets.
Vriendelijke groeten Andre Vrielink