Re: Blue Glide -lang-

Ferdinand vroeg:

En Evert schreef:
> Voor zolang ik heb kunnen proberen, fietst'ie wel lekker.
> M'n knieen kwamen ook tegen het (boven-)stuur ....
> Ik zit nu te twijfelen tussen de Flevo Basic en de M5 Blue Glide.

Ik heb -samen met een collega- weken geleden een afspraak gemaakt
voor het huren van een Blue Glide voor 1 week. De fiets zou eind
mei komen. Nu nog steeds niet beschikbaar.

Tijdens Cycle Vision (begin juni) heb ik gereden op de Blue Glide.
Ervaringen gebaseerd op rit tijdens Cycle Vision:
+ prima fiets / prijs verhouding
- knieen tegen stuur (ondanks extra afstelling)
- zwaarste versnelling wat klein (ik fiets meestal met relatief
  laag toerental: 75); ik zou wat tandwielen voor gaan vervangen
- het achterwiel liep bij hobbels tegen de bagagedrager aan
  (volgens de firma zit er een andere drager op te leveren fietsen)
Ik heb ook gesproken met de firma (Speedliner). Ze hadden nogal wat
aanloop problemen bij de productie. Vandaar de lever problemen. Zij
zeiden de woensdag erop te zullen leveren aan de winkel; ik heb nog
steeds niets gehoord.

Ook heb ik tijdens Cycle Vision gereden op een Challenge Focus.
Qua prijs (f 1950) in de buurt van de Blue Glide. Deze fiets heeft
de 3*7 versnelling m.b.v. de sachs 3-naaf. De fiets gaf me een
comfortabeler gevoel. Ik heb er een besteld en verwacht deze medio
juli. Argumenten op basis van test rit:
+ goed gevoel (Tja, hoe anders uitleggen?)
+ compleet door spatborden + verlichting (vind ik noodzakelijk
  voor mijn dagelijks verkeer)
+ 3-naaf geeft mogelijkheid bij stilstand terug te schakelen
- wel duurder dan Blue Glide
- ik wantrouw de stijfheid van de zitting; ik vermoed dat die
  op de duur wel eens zou kunnen verbuigen; ik neem de gok
- (evenals Blue Glide) zweet zitting; nadeel t.o.v. Flevo Basic

Voor een goede objectieve vergelijking zou je alle aspecten op een
rij moeten zetten + je eigen prioriteiten laten wegen. Ik heb bijv
buiten beschouwing gelaten: bandendikte, grips voor versnelling,
kleur, type vering, service, ...

Verder schreef Marcel:
> Volgens mij is de Blue Glide een op-een-paar-punten-licht-gewijzigde
> m5 2026 met bovenstuur. Ik dacht niet dat stijfheid zo'n probleem
> was bij de CrMo m5 frames, maar ik weet niet of de Speedliner variant
> wel CrMo is (het 100% prijsverschil kan vast niet alleen worden
> verklaard uit de betere afmontage).
Hierover heb ik kort na introductie van Blue Glide met Bram Moens
van M5 gebeld. In zijn assortiment zitten nu ook de Blue Glide en
Street Legal, maar dan volgens de M5 type aanduiding (2026 etc.).
De frames zijn hetzelfde. Deze fietsen zijn dan ook tegen dezelfde
lage prijzen bij Bram te verkrijgen (maar dan met M5 embleem).
Wel is het mogelijk bij Bram de fiets -tegen meerprijs- met betere
onderdelen te laten afmonteren.

M'n ongeveerde zelfbouw reeds in onbruik.
In blijde verwachting... Ervaringen volgen.

Disclaimer:
  Ik heb niets van doen met de firma's Challenge,
  Speedliner of M5. Ik krijg ook geen korting.
  Ik waardeer hun inspanningen ligfietsen betaalbaarder
  te maken.

Henry -gefocusseerd- Kompagnie,
Dagelijks 44 km. hkompagn at alm.nl.fluke.nl