Re: Tandem en zelfbouw

Marcel Wijkstra wrote:

> Danny Siepman schreef vorige week:
> #Marcel Wijkstra wrote:
> #> Om eerlijk te zijn vind ik die ACE tandem er niet uit zien
> #> Lassen kan ik natuurlijk ook uitbesteden, maar ik wil het
> #> eigenlijk wel zelf leren.
> #Koop gewoon een MIG lasapparaat
> #Ik heb een tijd gelast met de MiniMig van
> #Ferm, is me goed bevallen.
>
> Ferm of Kinzo, dat zal het dan wel worden. In aanschafprijs geen verschil,
> in gebruik ook niet?

Geen idee, ik ben eigenlijk niet zo'n Ferm liefhebber, maar die MiniMig heeft nooit
problemen gegeven.

> #Zolang je werkt met gewoon staal, met een wanddikte van 1,5 mm (een veel
> #toegepaste dikte) is MIG lassen prima.
>
> 1,5mm, wordt dat niet een loeizwaar frame?

Niet echt, het 40 x 40 Flevostaal heeft ook een wanddikte van 1,5 mm. Maar als je denkt
dat een frame met een dikte van 1,25 mm ook wel kan, dan kan dat ook met die MiniMig.

> #> <alu> maar wellicht is lijmen dan weer beter (Alligt)?
> #Als je gaat lijmen om maar niet te hoeven lassen, kun je veel beter lassen.
>
> Hoe dat zo?

Omdat lassen veel makkelijker is: je pakt een paar stukken buis, last ze aan elkaar en
voila. De vrijheid is ook veel groter, je kan doen wat je wilt. Met lijmen moet je
altijd uitkijken of de constructie wel stevig genoeg is. Vaak moet je toch op zwaar
belaste punten bouten aanbrengen. Uitsluitend lijmen van alu is best een optie, maar
wordt doorgaans toch gezien als een high-tech alternatief voor lassen. Alu lassen
verzwakt het materiaal door de relatief grote hitte, zeker als je erg dunwandig gaat
werken.

> #verder ronde buis, 22 buitendiam en 22 binnendiam.
> #en waar mijn nieuwe lage racer van gemaakt is: platovaal 30 x 60 en 20 x 40
> #(wand 1,5 mm), beide voor 20,- per meter
>
> Hoe verhoudt zich 40x40x1.5 tot 30/60x1.5 qua sterkte?

Mijn nieuwe lage racer (van ovaal) is stijver dan de vorige (40 x 40), dit komt vooral
doordat de vettikaal gerichte krachten tijdens het rijden netjes opgevangen worden door
het hoge profiel van dat ovale spul. Alleen de spanning in de ketting is anders
georienteerd, waardoor de buis bij iedere (harde) trapbeweging iets naar rechts buigt.
Dit gebeurde echter ook bij m'n vorige racer en is een bekend fenomeen bij veel racers.
Vermoeiing en breuk zal dan ook niet voorkomen (misschien als je Ymte heet, maar anders
niet). Afgezien van de betere eigenschappen van 30 x 60 (de Flevo low racer is er ook
van gemaakt), wordt ovaal ook als veeeeeel mooier gezien.

> Ik neem aan dat jij die 30/60 gebruikt met de grootste diameter vertikaal?

Yes.

Groeten en succes met de planvorming.

Danny