Re: Tandem en zelfbouw

Marcel Wijkstra wrote:

> [...]
> #Koop gewoon een MIG lasapparaat en kom tot de ontdekking dat
> #lassen helemaal niet (zo) moeilijk is.
> #MIG geval is er voor f 400,- bij de bouwmarkt.
> #Ik heb een tijd gelast met de MiniMig van
> #Ferm, is me goed bevallen.
> #(aluminiumt)
> #Dat wordt TIG lassen, een investering van TIG duizend gulden.
>
> Nochthans leerde een bezoekje aan de Kijkshop (!) me dat er
> not bene voor de Ferm MiniMIG (a.k.a. MIG 100) aluminium
> lasdraad te koop is, hetgeen in combinatie met Argon in plaats
> van CO2 gebruikt kan worden om alu mee te lassen.

O ja, zeker! Maar iedere alu-lasser zal je vertellen dat het MIG lassen van alu teveel
hitte inbrengt met als gevolg verzwakking. Oplossing is dat MEGA dikwandig alu nemen.
Maar dan is het lichter om gelijk staal te pakken.

> #Leverbaar uit voorraad bij MIJ, jawel.
> #verder ronde buis, 22 buitendiam en 22 binnendiam.
>                     ^^               ^^
> Dat zal een mooie buis zijn...

Zucht.
Ik bedoel:

ik heb buis met een BINNENdiam. van 22 mm
                 en
ik heb een ANDERE buis met een BUITENdiam. van 22 mm.

Deze twee verschillende buizen passen dus keurig in elkaar.

> #en waar mijn nieuwe lage racer van gemaakt is: platovaal 30 x 60
> #(wand 1,5 mm)
>
> Ik heb het geloof ik al gevraagd, maar toch: hoe sterk is 30/60x1.5
> in verhouding tot 40x40x1.5 vierkante buis?

Zie inderdaad mijn vorige mailtje.

Danny - die wel link uitkijkt om aluminium te gaan MIG lassen- Siepman.