ontwerpfout flevobike?

Na deze jullie advies gevraagd te hebben, heb ik de trapas van mijn
flevobike op een afstand gezet die beter overeenkomt met de lengte van mijn
benen. Vanochtend een lekker tochtje gemaakt en het fietst inderdaad prima
nu. Echter, omdat de ketting / derailleur af en toe wat herrie maakte nog
wat gaan sleutelen en toen ontdekte ik het volgende probleem.

Bij mijn (oude) flevobike zitten de magura remmen, itt. wat in ik hun
folder zie, aan de achterkant van de voorvork. Als ik nu met de trapas wat
verder naar voren, naar een klein tandwiel schakel, komt de ketting tegen
de bevestigingsschroeven van de rem aan. Lijkt mij een ontwerpfout.

Ik heb nu de trapas net weer wat dichter bij gezet zodat de ketting er
minder makkelijk tegen aan komt. Ik hoop dat deze afstand voor mijn benen
ok is. Ik ben nog wel bang dat de ketting af en toe toch tegen de schroeven
van de remmen aan loopt. Zou deze hier snel van slijten? Misschien moet ik
daar op de een of andere manier wel een klein nylon buisje monteren. Hebben
andere flevobikers hier ervaring mee? Is een nieuwe voorvork duur?

Ik vraag me wel eens af hoe oud mijn bike eigenlijk is. Er zat toen ik 'm
2e hands kocht achter het zitje en boven het achterwiel nog een yzeren
staaf. Bovendien zit er voor een heel handig busje om de fietscomputer aan
te bevestigen. Stickers van flevobike ontbreken. Ik vermoed dat 'ie op
basis van flevobike onderdelen ooit eigenhandig in elkaar gezet is. Iemand
enig idee hoe oud 'ie zal zijn?

Groet,

Rene - die nog olie aan z'n vingers heeft - Voorburg

---
 Rene Voorburg                     |
 voorburg at xs4all.nl                |
 http://www.xs4all.nl/~voorburg/   |