Re: nlhpv-digest V1 #90

>N.B. Het schijnt dat een opgeruwd oppervlak een *lagere* luchtweerstand
>heeft dan een perfect glad oppervlak.
>N.B.#2 Is er al iemand die de stroomlijn van de narwal, 's werelds
>snelste vis, heeft gekopieerd? Inclusief die "hoorn" op z'n neus,
>want daar schijnt een heel gunstige stroomlijn door te ontstaan.

Is de narwal (van wal-vis) niet een walvis en derhalve geen vis maar een
zoogdier? Volgens mij komt de titel 'snelste vis' toe aan de marlijn, of
aan de zwaartvis, die beiden wel vis zijn en beiden ook zo'n punt hebben op
hun visseneus.

Trouwens, over rendementen enzo; de electromotor mag dan wel een rendement
van 80% hebben, maar rendementen moet je vermenigvuldigen en als de
brandstofcel 80% haalt (doet hij dat?) en de zonnecel (we willen miljeu
vriendelijk blijven) maar 10%, dan is het totaalrendement maar 6,4%,
stukken slechter dan de mens.

ard
Remove nospam. from return address when replying
Verwijder nospam. uit het adres bij beantwoording