Re: nlhpv-digest V1 #90

"Anneke M.Th. Harbers and Ard Jonker" <a_team at nospam.dds.nl> wrote:

> Is de narwal (van wal-vis) niet een walvis en derhalve geen vis maar een
> zoogdier? Volgens mij komt de titel 'snelste vis' toe aan de marlijn, of
> aan de zwaartvis, die beiden wel vis zijn en beiden ook zo'n punt hebben op
         ^^^^^^ dat is wel een hele makkelijke dt vaut

> hun visseneus.
>
> Trouwens, over rendementen enzo; de electromotor mag dan wel een rendement
> van 80% hebben, maar rendementen moet je vermenigvuldigen en als de
> brandstofcel 80% haalt (doet hij dat?) en de zonnecel (we willen miljeu
> vriendelijk blijven) maar 10%, dan is het totaalrendement maar 6,4%,
> stukken slechter dan de mens.

Deze berekening klopt niet als je het hebt over
milieuvriendelijkheid. Niet het rendement van iets is de mate van
milieuvriendelijkheid, maar de milieubelasting. Van zonnecellen is
dat alleen de productie/onderhoudsbelasting, maar in gebruik hebben
ze _geen_ milieubelasting. Het rendement mag dan 6,4% zijn, maar dat
zal nog altijd stukken beter zijn voor de mens dan als het rendement
60% is bij gebruik van electriciteit uit een kolencentrale.

Maarten