Re: stroomlijn

Ard Jonker corrigeerde:
#Marcel Wijkstra meende:
#>N.B.#2 Is er al iemand die de stroomlijn van de narwal, 's werelds
#>snelste vis, heeft gekopieerd?
#Is de narwal (van wal-vis) niet een walvis en derhalve geen vis maar een
#zoogdier?

Je hebt helemaal gelijk. De dag nadat ik dit geschreven had, ging er
bij mij ook ineens een lampje branden.

#Volgens mij komt de titel 'snelste vis' toe aan de marlijn, of
#aan de zwaartvis, die beiden wel vis zijn en beiden ook zo'n punt hebben
             ^
Dientengevolge zal de tonijn ook wel een snelle rakker (m/v) zijn.
Maarre... nog niemand met een narwal- of marlijnstroomlijn?
Meindert Valenteijn heeft wel eens een orca gemaakt, maar dat had
volgens mij meer met de kleur te maken...

#Trouwens, over rendementen enzo; de electromotor mag dan wel een rendement
#van 80% hebben, maar rendementen moet je vermenigvuldigen en als de
#brandstofcel 80% haalt (doet hij dat?) en de zonnecel (we willen miljeu
#vriendelijk blijven) maar 10%, dan is het totaalrendement maar 6,4%,
#stukken slechter dan de mens.

Het rendement van een zonnecel mag dan misschien 10% zijn, de energie
die je erin stop en waarvan je slechts 10% terug krijgt in de vorm
van electriciteit is natuurlijk wel gratis. Derhalve vind ik het niet
"eerlijk" om het rendement van een zonnecel mee te nemen in
de berekening. Immers, de mens loopt uiteindelijk ook op zonneenergie,
en ik schat dat er heel wat meer zonneenergie nodig is geweest voor
het voedsel dat de mens verorbert om vergelijkbare arbeid te leveren.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-