Re: op zoek naar een fiets

Beste Rik,

Ook ik ben (sluimerend) op zoek naar een vakantie-ligfiets voor volgende
zomer (deze zomer ga ik met de auto naar Bosnie-Hercegovina om mee te doen
aan een 'opbouw kamp'). Om een idee te krijgen wat daarvoor zoal gebruikt
wordt, heb ik ook via deze lijst ooit een kleine enquete gehouden, en
daarop de volgende reacties gekregen:

- De M5 28-20 (Street Legal) vanwege het goede, degelijke ontwerp. Wordt al
15 jaar   zo gemaakt, en alle kinderziektes zijn er dus uit.
- De Flevobike Basic vanwege de degelijkheid, wendbaarheid en de
mogelijkheid veel bagage te vervoeren.
- De Sinner vanwege het comfort en het strakke stuurgedrag.

> Misschien wil ik wel iets dat helemaal niet kan maar ik dacht aan het
> volgende :
> - - 26" wielen voor Continetal Goliath 26 x 1.6 banden
> - - zithoogte +/- 60 cm , ik ben zelf 170cm en wil wel bij de grond
>  kunnen
> - - bovenstuur
> - - lange wielbasis
> - - standaard fiets onderdelen
> - - dragers voor min 30kg bagage
> - - moet zonder problemen mee kunnen in vliegtuig

Zelf heb ik al een uitgebreide proefrit gemaakt op een Challenge Wing, maar
die is (ik ben 1.85 m lang) erg hoog. De Wing had twee 26" mountainbike
wielen met Continental Goliath-banden, en reed op goed wegdek prettig.
Ik vond het wel fijn om zo hoog te zitten, want omdat ik nu over de
bermbegroeiing heen kon kijken, kon ik meer van het landschap genieten. Op
slecht wegdek reed de Wing echter helemaal niet prettig, omdat hij bijna
niet geveerd is. Het was te doen, maar ik moest erg langzaam gaan rijden om
er niet af te stuiteren.
Ik heb zelf een soepel (elastomeer) geveerde Flevobike, waarmee ik -na
enige oefening- met flinke snelheid over onverharde wegen kan 'zweven'. De
Flevobike is echter door het ontwerp met voorwielaandrijving niet geschikt
om veel bagage bergop te zeulen. Je krijgt dan het zelfde effect als een
personenauto-met-caravan-in-de-sneeuw-in-de-alpen (Met dit verschil dat je
op een Flevobike geen sneeuwkettingen kunt leggen), verder vind ik het wel
een heerlijke toerfiets.
Ik ben voor vakanties op zoek naar de (dure) Optima Condor met hydraulisch
gedempte achtervering en telescopische voorvork. Deze fiets ziet er uit als
een vette crossmotor en staat op twee 26" mountainbike wielen en er kunnen
dus ook Continental Goliath-banden op. De zithoogte is niet al te hoog, en
er kan veel bagage op. Het frame oogt erg degelijk en stabiel door de
flinke oversized buisen. Of het ook echt zo degelijk en stabiel is, weet ik
niet, want ik heb de Condor nooit op een onverharde weg uitgeprobeerd. Een
nadeeltje is het gewicht van dit alles. Waar uiteindelijk mijn voorkeur
naar uit zou gaan is een M5-frame met Condor-vering (M5 maakt ligfietsen
het liefst met zo stug mogelijke vering, voor zo weinig mogelijk engerie-
en dus snelheidsverlies).

Toch schijnt men voor de meeste lange fietsvakanties een M5 gekozen te
hebben: ze zijn licht, degelijk en snel. M5 eigenaren schijnen erg tevreden
en 'merkvast' te zijn. Misschien dat iemand anders eens kan uitleggen,
waarom men uiteindelijk altijd op een M5 uitkomt.

Groetjes van Matthijs "als ik later groot ben, koop ik ook een M5" de Vries

*                     Matthijs de Vries