re: bestuurbaarheid Flevo-lookalike

*** Resending note of 97-07-24 10:15
Jaap schreef:
>Van 28" terug naar 24"? Wanneer de fiets op 28" ontworpen
>is kan dit niet. Let bij het ontwerp op de lijn door

Alles kan. (als je harde stroomlijn hebt minder dan 2" van de grond kom
je niet ver). Andere wielen levert een ander ontwerp met andere
eigenschappen, het hangt van je persoonlijke smaak af of dat beter is.

[uitleg over naloop]

>flevo racer. Zet je kleinere wielen in hetzelfde frame
>dan verdwijnt je naloop en houdt je voorloop over wat
>inherent instabiel is. Of je moet van aktief sturen houden...

Ik heb wel eens iemand gesproken (ongeveer drie jaar geleden, zijn naam
ben ik vergeten) die vertelde dat een flevo bike drie evenwichtpunten
heeft. Een instabiel (vergelijk bal op top van berg) rechtuit en twee
stabiele (vergelijk val in dal) bocht naar links en rechts.

Hij beweerde dat bij model flevo geen na- maar voorloop gebruikt moet
worden. Zo had hij zijn fiets ook gebouwd. Ik heb een stukje proef
gereden op die fiets, deze voelde inderdaat stabieler aan dan mijn flevo.
Ik kreeg hem wat moeilijker de bocht om.

Nu weet ik niet of dit een gewenste eigenschap is. Ik vind het met de
standaard flevo al lastig snelle ontwijkende stuurbewegingen te maken.

Voer je idee{\"e} uit. Als het je bevald houden zo, anders bedenk iets
nieuws.

Groeten Toni