re: re: bestuurbaarheid Flevo-lookalike

Toni Cornelissen <toni at nl.ibm.com> wrote:

>Hij beweerde dat bij model flevo geen na- maar voorloop
>gebruikt moet worden. Zo had hij zijn fiets ook gebouwd.
>Ik heb een stukje proef gereden op die fiets, deze voelde
>inderdaat stabieler aan dan mijn flevo.
>Ik kreeg hem wat moeilijker de bocht om.
Verbaast me zeer, ik wil in deze discussie niet te kort
door de bocht (fig!) maar een opoefiets met veel naloop
gaat moeizamer de bocht door dan een racebarrel met nau-
welijks naloop. Op zich hoeft voorloop niet direkt fataal
te zijn en hangt dit vast ook samen de hoek stuuras-wegdek
op zichzelf.

>Nu weet ik niet of dit een gewenste eigenschap is. Ik vind
>het met de standaard flevo al lastig snelle ontwijkende
>stuurbewegingen te maken.
Heeft volgens mij meer met het verplaatsen van je relatief
zware benen te maken dan met het stuurmechanisme van de
fiets. (F=M*A, van richting veranderen betekent op een racer
veel gewicht moeten verplaatsen om te kunnen sturen)

>Voer je idee{\"e} uit. Als het je bevald houden zo, anders
>bedenk iets nieuws.
Direkt mee eens, graag respons hoe je bevindingen zijn,
ik ben benieuwd en denk ondertussen nog eens over de theorie
hier achter; d'r zitten vast nog meer gaten zodat ik mijn
racer vanmiddag ook maar eens ombouw.

Groetjes, Jaap